با سلام


امروز دارم یه فیلتر سطلی میسازم برای تانکی به حجم 1050 لیتر . در حین کار به فکر این افتادم عکس بگیرم و آموزشش رو براتون بزارم شاید بدردتون بخوره . متاسفانه ایده آموزش یکم دیر به ذهنم رسید و قسمت مخزن رو کامل کرده بودم . خب بریم سراغ توضیحات

به ادامه مطلب مراجعه نمایید

فیلتر سطلی دست ساز

مواد لازم برای حجم مورد نظر من :

1- لوله آب و زانو برای ورود و خروج آب ( اندازه لوله به ارتفاع تانک بستگی داره ) ( 4000 تومن )

2- واتر پمپ ( قدرت واتر پمپ به مقدار حجم آب داخل تانک بستگی داره - من برای 1050 لیتر ، واتر پمپ با قدرت 3500 لیتر بر ساعت گرفتم ) ( 36000 ت )

3- درپوش دریچه بازدید ( واتر پمپ و شیر تخلیه هوا و لوله خروج آب از دستگاه روی همین درپوش سوار میشه ) ( گزینه 3 و 4 و 9 و 10 روی هم 27000 ت )

4- کمر بند لوله 160 ( این قطعه برای ورود آب از تانک به داخل محفظه استفاده میشه که اگه وقت داشته باشید میتونید خودتون سوراخ رو ایجاد کنید و این قطعه رو نخرید )

5- لوله 160 به ارتفاع 60 سانتی متر ( درجه 2 ) ( متری 5000 ت )

6- نوار تفلون ( برای آب بندی ) ( دونه ای 500 ت )

7- شیر تخلیه هوای رادیاتور پژو ( برای هواگیری استفاده میشه که میتونید به جای این از شیر کولر هم استفاده کنید ) ( 2000 ت ) ( عکس انتهای مطلب )

8- برچسب طرح MDF ( روی محفظه گرد زیاد خوب در نیومد و هرکار کردم آخرش صاف نشد ) ( متری 1000 ت )

9- درپوش تست 160 ( قبلا سوار شده ) ( عکس انتهای مطلب )

10- درچه بازدید 160 ( قبلا سوار شده ) ( عکس انتهای مطلب )

نکته : اقلام در تاریخ 1394/08/20 خریداری شده اند


خب بریم سراغ آموزش :

اول قسمت داخلی لوله رو از دو طرف سمباده نرم میزنیم تا تمیز و خراش دار بشه . بعد نوبت به بوش کردن ( گشاد کردن دهانه لوله برای اتصال قسمت های دیگه به آن )  لوله میرسه . شما حتی الامکان موقع خریدن لوله به فروشنده بگید که قسمت ابتدا یا انتهای شاخه لوله اصلی رو ببره و بهتون بده چون در این صورت یک طرف لوله توسط کارخونه بوش شده و کار شما راحت تره . بعضی مغازه ها دستگاه دارند و خودشون این کار رو میتونن انجام بدن . ولی اگه هیچ کدوم از این شرایطی که گفتم جور نبود خودتون همی میتونید این کار رو انجام بدین . به این صورت که سر لوله رو به آرامی گرم کنید تا یه ذره نرم بشه ( زیاد نه ) اونوقت دریچه بازدید رو فوری بکنید داخل لوله و سریع درش بیارید که قفل نشه .بعد از اینکه دو طرف رو به همین حالت در آوردید داخل لوله ( قسمت بوش شده ) رو مقداری چسب لوله بزنید و دریچه بازدید رو بالای لوله و درپوش تست رو پایین لوله فیکس کنید و بگذارید 1 روز باشه تا محکم بشه ( تجربه نشون داده بعد 2 ساعت چسب خودش رو کامل میگیره )

پایین ترین قسمت بعد درپوش تست از پایین رو متناسب با جای کمربند سوراخ کنید و کمربند رو روی اون قرار بدید و پیچ ها رو محکم کنید تا آب بندی بشه . این قسمت محل ورود آب از تانک شما به داخل فیلتر می باشد

کمربند لوله - فیلتر سطلی


عکس از داخل محفظه

خب تا اینجا 50 درصد کار با موفقیت پیش رفت حالا میریم سراغ ظریف کاری

روی درب دریچه بازدید 3 تا سوراخ باید ایجاد بشه

1- سوراخ خروج لوله واتر پمپ از مخزن برای فرستادن آب به تانک

2- سوراخ قرار دادن شیر هواگیری

3- سوراخ رد کردن سیم برق واتر پمپ ( باید دوشاخه رو ببرید )

تمام سوراخ ها باید متناسب باشند تا دستگاه نشتی آب یا هوا نداشته باشه


واتر پمپ رو یا مطابق عکس زیر ( البته مفتول ها باید از داخل بسته بشوند وگرنه درب فیلتر بسته نمیشه ) و یا با چسب زیر درب محکم میکنیم و دور لوله که از فیلتر خارج شده رو چسب میزنیم تا هواگیری بشه ( عکس رو از نت گرفتم چون مال خودم هنوز تکمیل نبود )

فیلتر سطلی دست ساز ، ساخت فیلتر سطلی دست ساز ، ساخت فیلتر ، فیلتر سطلی ، آکواریوم ، فیلتر ، فیلتراسیون ، فیلتر سطلی ارزان

اینم عکس از نمای نزدیک شیر هواگیری رادیاتور پژو که من نصفش رو بریدم


میریم سراغ طبقات داخلی

میتونید از سبد های کوچیک به عنوان طبقه برای جدا کردن مدیا ها از هم استفاده کنید . ولی من این کارو نکردم چون فکر میکنم زیاد نیاز نیست . بالای قسمت ورودی آب با داخل محفظه رو یک طبقه گذاشتم که بشه روش پد یا فیلتر هود یا ... گذاشت که مواد معلق در آب بالاتر نیایند ( تصفیه مکانیکی ) . مدیاها رو داخل توری گذاشتم و به صورت طبقه ای روی هم میچینم


تمام این کارها رو که انجام دادیم فیلتر رو پر آب میکنیم و دربش رو میبندیم ، به برق وصل میکنیم و بعد از هوا گیری قدرتش رو به چشم میبینیم


نکات :

دریچه بازدید که من خریدم داخلش واشر  برای هواگیری داشت . موقع خرید حواستون باشه

به قدرت هد واتر پمپ یا همون قدرت فرستادن آب به بالا هم توجه داشته باشید

فکر کنم هزینه من حدود 80 تومن شد که این دیگه حداکثر قیمت هست . یعنی اگه با لوله 120 میساختم دیگه نیاز به کمربند نبود و واتر پمپ کوچیکتر هم می شد داخلش گذاشت که در این صورت شاید قیمتش نصف می شد

چون مال خودم یه سری از قسمت هاش جلوتر تکمیل شده بود و یه سری از قسمت هاش هنوز تکمیل نشده بود مجبور شدم یه سری عکس از نت بگیرم

عکس هایی که بالا توضیحاتش رو گذاشته بودم



دریچه بازدید


درپوش تست



شیر هواگیری رادیاتو پژو



لوله آب و نحوه قرار گیریش


البته عکس بالا از نت گرفته شده . خودم اینو بخوام بسازم لوله ها رو اتو میکنم به هم و بعد شیلنگ رو به پایین لوله ای که بیرون قرار داره وصل میکنم که تو چشم نباشه


اگر نخواستید از کمربند لوله استفاده کنید مطابق تصویر زیر عمل کنید


بعد از چسبوندن درپوش تست به لوله عین عکس زیر براش زانو بزارید



محصول نهایی تا حدود زیادی این شکلی میشه




خب به پایان آموزش رسیدیم . اگه وسایل جور باشه ساختنش بدون در نظر گرفتن مدت زمان خشک شدن چسب ، حدود 2 ساعت میشه . تجربه من نشون داده فیلتر سطلی دست ساز خیلی قدرتمند تر از فیلتر سطلی های آماده موجود در بازاره . مزیت دیگش هم اینه که اگه قطعه ای ازش خراب شد ، تو بازار با قیمت ارزون گیر میاد که میشه عوضش کرد ولی برای فیلتر سطلی های آماده این مشکل قابل حل نیست . اگه هم بعضی جاهاش باشه هزینش بالاست

امیدوارم این مطلب بتونه کمکتون کنه . من سعی کردم توضیح کامل بدم ولی اگه جاییش نا مفهوم بود میتونید تو قسمت نظرات سوالاتون رو بپرسید تا جواب بدم

منبع : وبلاگ ماهی من - www.ifish.blog.ir